Søgemaskineoptimering kræver specialister

Søgemaskineoptimering kræver specialister

14. august 2019 Slået fra Af admin

Hvis du har en webshop, eller også en offline forretning, er det absolut afgørende at dine potentielle kunder kan finde dig online. Selv en virksomhed der primært fungerer offline, har brug for at være synlig på Internettet. Selv hvis handelen foregår i den virkelige verden, søgning sker alligevel online.

Hvis ikke potentielle kunder eller klienter kan finde din virksomhed online, mister du en stor mulighed for omsætning.

Ingen vej udenom Google

Man kan mene det ene eller andet om Google. Men faktum er, at Google dominerer Internettet i en grad at der ikke er en vej udenom. Du kan sagtens bruge andre søgemaskiner. Men de vil alligevel fungere efter Googles standarder. Google bestemmer simpelthen standarderne for online søgning. Punktum.

Google gør det igennem en smart algoritme som er hjernen i deres søgemaskine. Den kaldes for en algoritme, men den er mere end bare et sæt formler. Googles søgealgoritme er faktisk en kunstig intelligens der har evnen til at lære og udvikle sig selv.

Fidussen med at gøre din forretning synlig for brugere er, at din webside lever op til Googles krav. Så bliver den belønnet med en god placering.

Organisk eller kommerciel?

Der findes faktisk 2 slags Internet:

  • Det kommercielle Internet – som består udelukkende af reklamer. De ligger altid for sig selv i en søgeside og er mærket som kommercielle. For at være med der, skal du købe en placering for dyre penge.
  • Det såkaldte organiske Internet – der er det ”oprindelige” Internet. Det er anarkistisk i den forstand at der ikke findes nogen central styring. Men samtidigt er det struktureret og organiseret igennem Googles standarder. Googles søgemaskine belønner de websider der overholder Googles standarder, og straffer dem der ikke gør. På den måde kan du få en god placering, endda en topplacering, uden at det koster dig en rød reje.

Og dog – det gælder kun hvis du er dygtig til SEO, search engine optimization. På godt dansk betyder det søgemaskineoptimering. Hvis ikke du er en SEO tryllekunstner, skal du betale for denne service. Det er dog stadig langt billigere end at købe en topplacering på det kommercielle net.

Specialister vs. blæksprutter

Indtil for nogle år siden var det nemt. For at få en god placering i Googles hierarki skulle du bare placere en masse nøgleord på websiden. Google ville rykke siden op, jo flere nøgleord der var. En hvilken som helst webdesigner eller webmaster kunne gøre det.

Sådan er det ikke længere. I dag er søgemaskineoptimering næsten en videnskab. Ikke helt, fordi en del er, og forbliver gætværk. Google justerer nemlig hele tiden deres standarder, men fortæller ikke hvad og hvordan. Det skal SEO folkene så gætte sig til.

Søgemaskineoptimering er derved blevet en sag for specialister. Glem alt om, at et bureau der kan lidt af hvert vil lave et godt SEO arbejde. Hvis du vil have en god Google placering for dine websider, har du brug for deciderede søgemaskineoptimerings specialister.