Google Adwords – sådan kommer du i gang
10. juni 2018Google Adwords er for mange virksomheder et uovertruffet værktøj til at øge salgstallene. Det kan det også være for dit website.
Det er nok ikke første gang, du hører ordene Google Adwords. Men har du ikke helt styr på, hvad det er, og hvordan du kan komme i gang, kommer her svar på nogle af de vigtigste spørgsmål.
Hvad er Google Adwords?
Google Adwords-annoncer er de annoncer, du ser først, når du søger på noget på Google. Og det er de annoncer, der dukker op til højre med billeder. Det betyder altså, at de ses før de organiske søgeresultater – dem som i princippet er gratis.
Men for at ranke højt i de organiske søgeresultater, kræver det at man har fuldstændig styr på både landingsside og SEO, hvilket kræver solid indsigt i hvordan Googles retningslinjer og algoritmer følges bedst.
Det er derfor nogle gange en nemmere investering at køre en annonce, end at skabe perfekt SEO materiale til dit website. Med en Adwords-konto kan du også lave videomateriale og annoncere det på Youtube. Google Adwords er altså en tjeneste, der tilbyder en bred vifte af muligheder for din virksomhed.
Hvordan virker Google Adwords?
Annoncerne virker på baggrund af cookies og keywords. Især keywords er vigtige for dig, når du skal forsøge at ramme din målgruppe. Jo mere relevant du kan gøre annoncen for den bruger, som er en potentiel kunde, jo bedre.
Google virker som bekendt på den måde, at den viser de søgeresultater, som er mest relevante for søgeordene. Så derfor skal dine søgeord være rettet mod din målgruppe og passe til det produkt, du sælger eller den ydelse, du tilbyder.
Hvad koster Google Adwords annoncer?
Google Adwords-annoncerne kaldes også for PPC-marketing. Det står for pay-per-click og det, du betaler for, er altså hver gang nogen klikker på dit website.
Det er gratis at oprette en konto, og det er helt op til dig, hvor mange penge du vil bruge på annonceringen. Har du måske ikke mere end 200 kr. til overs til markedsføring, kan du blot sætte budgettet på det og begynde annonceringen. Du kan også nemt justere dine annoncer, hvilket er vigtigt for at kunne følge med Googles retningslinjer, som hele tiden er i forandring.
Også din virksomhed kan helt bestemt få noget ud af Google Adwords. Det er effektivt, fordi selv helt små virksomheder med færre midler kan byde ind, netop fordi relevansen er vigtig for Google.